Maloobchod – únor 2016

Delší únor přispěl k meziročnímu růstu tržeb..

Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivyklesly v únoru reálně meziměsíčně o 0,5 %. Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 4,0 %, bez očištění o 8,5 %, k čemuž přispěl zejména vyšší počet pracovních a kalendářních dní.

V maloobchodě kromě motorových vozidel (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby snížily v únoru reálněmeziměsíčně o 0,5 %. Tržby očištěné o kalendářní vlivy meziročně vzrostly o 4,0 %, neočištěné se zvýšilyo 8,5 % (v únoru 2016 bylo o jeden pracovní i kalendářní den více než v únoru 2015). Neočištěné tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly meziročně o 9,6 %, za prodej pohonných hmot o 8,0 % a potravin o 7,3 %.

Nejvyšší růst zaznamenaly nákupy zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby (o 19,7 %). Vyšší zájem projevili spotřebitelé také o nákupy oděvů a obuvi (o 12,7 %), výrobků pro domácnost (o 12,0 %), farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 7,0 %) a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (o 5,6 %) ve specializovaných prodejnách. Pokračoval růst prodeje potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách (o 7,8 %, resp. o 7,2 %). Pokles naopak zaznamenaly prodejny počítačového a komunikačního zařízení (o 0,8 %).

Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 97,6 % a byl ovlivněn zejména nižšími cenami pohonných hmot, potravin a počítačového a komunikačního zařízení. Naopak ceny vzrostly v prodejnách s oděvy a obuví, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím.

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) klesly reálně meziměsíčněo 0,6 % a očištěné o kalendářní vlivy se zvýšily meziročně o 9,1 %. Neočištěné tržby se zvýšily meziročněo 14,6 %, přitom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 15,3 %, za opravy motorových vozidel o 11,5 %.